APUNTES
INTERNACIONAL
LA CASA REAL
MONDARIZ Y EL FEMINISMO

O incendio de Gran Hotel de Mondariz e a festa do Carme de 1916

Manuel Lamartín Vázquez foi correspondente de diferentes xornais e sobre todo, longo tempo, do Faro de Vigo así como tamén Cronista Oficial do Santuario da Franqueira entre outras representacións periodísticas nacionais e estranxeiras. Mondarizano de pro, posuía unha grande imaxinación e unha grande inquietude cultural e así, con data sete de abril de mil novecentos setenta e tres, redacta un escrito dirixido ó Señor Alcalde Presidente e Corporación Municipal do Concello de Mondariz do que o contido do mesmo, neste caso, non ten maior importancia.

O importante do caso foi que estando Lamartín preparado para entregar a instancia en cuestión no Concello aconteceu a tremenda desgracia do incendio que destruíu por completo o Gran Hotel do Balneario de Mondariz. Pois ben mediante un Outro Si, que o autor engade á  solicitude ao Concello, puidemos saber como foi, desde o seu punto de vista, ese suceso. Este Outro Si, resulta ser un escrito no que relata, de primeira man, o tráxico acontecemento ao que anteriormente faciamos referencia. Neste caso imos ocuparnos como o autor do traballo describe o terrible incendio e no medio da narración, con imaxinación, memoria e arte, pon un punto e aparte para narrar a procesión da Virxe do Carme do ano 1916 e rematar o escrito describindo a traxedia xa consumada.   

Paso, de seguido, a transcribir este relato copiado ó pe da letra en castelá (faltas de ortografía e sintaxes; construccións semánticas; a colocación das tiles; o uso, moi particular, da diéreses, da parénteses, dos guións e a colocación dos puntos: seguidos, aparte, suspensivos –non escatima a cantidade-, e coma, e guión, etc.) pois entendo que así comprenderase mellor a prosa utilizada, así como tamén o estilo literario usado por este home de oitenta e dous anos, naquela época. 

 A festa da Nosa Sra. do Carme do ano 1916 é narrada, por fastosa e grandiosa, con todo detalle. O autor resulta sorprendido e queda abraiado das tres bandas de música, dos tres arcebispos, dos sete bispos, da oratoria do cura “Reisiño”, etc. Pero, non cabe a menor dúbida, o mais impresiónante, para el, foi escoitar ó tenor Mercadillo entoando, “con voz estentórea”, o Ave María de Gounot desde a varanda do chalé número tres.

Celebración que describe con todo tipo de detalles: desde a colocación do alumeado (asusta pensar na axilidade, destreza e habilidade da señora Emilia, faroleira de Ponteareas, encargada de colocar, coa velocidade dun lóstrego gateando polas polas das árbores, a moi respectable cantidade de “cinco millares de farolillos”) que non eran eléctricos e había que acendelos con lume de un en un; pasando polo aspecto musical para rematar coa agoireira visión de futuro do predicador.  

 “La que en estos momentos nos pasa inmente, es la del 16 de julio de 1916. Tres bandas de música, forman la colosal rogativa: la de la “GUARDIA REPUBLICANA” de Lisboa – la del “Regimiento del Rey”, número Uno de Madrid y la Infantería de Marina, de El Ferrol, dirigida por el popular y notable “Maestro Marquina”, autor del famoso pasodoble “LA GIRALDA”. Presiden la procesión: tres señores Arzobispos: Santiago de Compostela – Toledo y Sevilla y siete señores Obispos: españoles y portugueses. Va pasando el sacro cortejo, sobre la colorida y monumental alfombra de serrín, colocada a todo lo largo del frentre del “Gran Hotel” en donde se detiene un momento, para que los millares de personas que “invaden” el inmenso recinto, escuchen la palabra de Dios, por boca del Reverendo Parroco, de Santa Maria de Vigo; don Emilio Martinez (Reisiño) para la cariñosa veneración se sus feligreses.... Es ahora, cuendo la diestra batuta del Maestro Mesa, el Cuarteto Oficial de la Casa, ataca la SALVE, coreada por todos los presentes.... Son las ocho y media de la tarde; mas de cinco millares de farolillos multicolores, que las ágiles manos de la Señora Emilia –la farolera de Pouenteareas, colocan a la velocidad del “rayo”, van llenando las ramas de los frondosos y centenarios arboles, que adornan los jardines, entretanto una brigada e expertos obreros, encienden otros tantos millares de coloridas “vengalas”, en la arboleda que circunda el parque y el recorrido procesionál, envolviéndolo en una fantasmagorica iluminación, que hace mas emocionante, la estentórea voz, de Mercadillo (el famoso tenor pontevedrés) quien, desde la amplia balconada del “chalet” numero tres, entona el “AVE MARIA” de Gounot, que la ingente multitud de romeros, que acompañan a la milagrosa Imagen de Nuestra Señora del Monte Carmelo, hasta su altar en la capilla, corea acompasada por las Bandas de Música, en una maravillosa eclosión de fé, propia de un festival paradisiaco, que cierra con broche de oro, la alegre algarabía de las campanitas de cristal, de la capillita, al dar la bienvenida, a la venerada Imagen de su celestial Patrona....

Y ese alegre repique, nos traslada a 1936, cuando el Reverendo don José Fernández Parada (Párroco actual de Bouzas) mas conocido por: Padre Comesaña- al final del poético panegírico, pronunciado frente al Gran Hotel (con igual motivo de las fest-vidades religiosas, en honor de Nuestra Señora Del Carmen) Patrona del Balneario, en una emocionante súplica, ruega a la celestial Protectora  de  la  Marina,  salve  a  España,  del  naufragio  en  el “mar de sangre” que el vendavál que agita la política del pais, anuncia.... profetica visión, que cuarenta y ocho horas después, comenzó a a hacerse realidad.”            

De novo colle, por uns segundos, o fío da narración do suceso, que está a acontecer naquel preciso momento, para de inmediato seguir expoñendo, con profundo sentimento, a visión a través da súa “febril imaginación” coa creación dun “cuadro verdaderamente conmovedor” para terminar co “consumatum est” da traxedia:

“Una “nueva” y fuerte sacudida de viento envuelve nuevamente el parque en una arremolinada humareda; lagrimean nuestros ojos, al apretar los párpados, a traves de los que nuestra febril imaginación crea un “cuadro” verdaderamente conmovedor...... Dos figuras humanas, que en vida fueron seres queridos y aun no olvidados con la muerte, pilares de la grandeza y mundial nombradia, de NUESTROS queridos MONDARIZ... Pausadamente, de direcciones opuestas, van acercandose al pedestál sobre el que descansa contemplativo, con un rostro y un gesto tan reales , que solamente un agradecido cincél, manejado con profunda gratitud, por la diestra mano del genial artista, como don Lorenzo Cullat Valera, podría plasmar en la albisima piedra del Hilló, la muy humana figura del fundador, inolvidable del Balneario: D. ENRIQUE PEINADOR VELA, quien, al “reconocer” la personalidad de los dos queridos “visitantes”, instantáneamente, como movido por un electrico resorte.... de un salto inverosímil, baja a unirse a Ellos.... y extendiendo el brazo, les señala con el dedo índice de la mano derecha lo que.... EN MENOS DE UNA HORA, quedó, de aquel ingente “Monumento a la Salud”, que tardó, MAS DE VEINTE AÑO EN CONSTRUIRSE....... Los tres bajan sus respectivas cabezas , como anonadados.... y entretanto, D. ENRIQUE, se atusa sus canosos y galleguisimos mostachos, su hermano: D. RAMON sujetando la larga punta, con la mano izquierda, “peina” con los temblorosos dedos de la derecha, sus valleinclanescas y bien cuidadas barbas.... Furtivas lagrimas se asoman en los ojos de los tres amigos, que parecen negarse a creér, en el “CONSUMATUM EST” de la trajedia con que se enfrentan!!!......”.

Resulta sorpresivo, nos tempos actuais, o léxico empregado que ven ser enriquecedor polo refinado, envolvente e, segundo Alfonso Paredes, barroco (case churrigueresco, digo eu) vocabulario usado. A súa lectura fai que o estado de ánimo do lector suba a niveis incribles co optimismo que tratou de transmitir o seu autor, Manuel Lamartín Vázquez.

Xoán Xosé Pérez Labaca


ENLACES DE INTERÉS

PATRONATO
EMPRESAS COLABORADORAS